Az Oktatási Hivatal (OH) a 2020/2021-es tanévben is felmérte, hogyan teljesítenek a 6. és a 8. évfolyamos tanulók angol és német nyelvből. Az idegen nyelvi mérés minden olyan diákot érintett, aki első idegen nyelvként angolul vagy németül tanul. Az eredmények szerint az angol egyre nagyobb teret hódít, németet pedig első idegen nyelvként még mindig főleg a nyugati országrészben és a kisebb településeken tanulnak a fiatalok.
Az idegen nyelvi mérés azt vizsgálja, hogy az angol vagy német nyelvet első idegen nyelvként tanuló 6. és 8. évfolyamos tanulók nyelvtudása megfelel-e a tantervi követelményekben előírt Közös Európai Referenciakeret szerinti szinteknek. A 2021-es mérés – amelyben 88 271 hatodikos és 94 541 nyolcadikos vett részt – összesen 2764 feladatellátási helyet érintett, az iskolák többségének fenntartói a tankerületi központok, de voltak köztük egyházi fenntartásúak és gyakorlóiskolák is. A tesztet kitöltők összesen 17 százaléka volt sajátos nevelési igényű, vagy küzdött beilleszkedési, tanulási, illetve magatartási zavarral.
A hatodikosok egy A1-es, vagyis kezdő szintű feladatlapot kaptak, ahol az olvasott és a hallott szöveg értéséről kellett számot adniuk. A nyolcadikosoknak ugyanakkor egy A2-es szintű feladatlapot kellett megoldaniuk.
Az Oktatási Hivatal összefoglalójából kiderült, hogy az előző évekhez képest nőtt az angolt tanulók aránya: a diákok háromnegyede ebből a nyelvből vizsgázott. Kiderült azonban is, hogy a dunántúli megyékben még mindig magasabb a németesek aránya, mint az országos átlag. Ennek valószínűleg az osztrák határ közelsége és a községi iskolák által előnyben részesített németoktatás az oka.
Az OH az eredmények alapján azt állapította meg, hogy a fővárosban, a dél-dunántúli és az észak-alföldi településeken a legjobb a diákok nyelvtudása, a leggyengébb pedig a nyugat-dunántúli megyékben élő tanulóké.
Fontos viszont, hogy országos szinten javultak az eredmények, ugyanis angolból mindkét évfolyamon többen értek el maximális vagy ahhoz közeli pontszámot, a németet tanulóknál azonban inkább a 60-45 százalékos teljesítmény volt a gyakoribb, de közülük is többen szereztek maximális pontszámot. A németesek átlagpontszáma nagyjából megegyezik az előző felmérésével – ami a világjárvány miatt a 2018–2019-as tanévben volt –, az angolosok viszont a korábbinál jobban teljesítettek a hallott szöveg értését mérő részben.
A felmérést az iskolák 28 százaléka teljesítette kiemelkedően, 57 százalékuk közepes eredménnyel zárt, az intézmények 15 százalékában pedig gyenge lett a teszt eredménye.
Borítókép: illusztráció (Fotó: Délmagyarország/Frank Yvette)